Jak jednat s pasivně agresivním člověkem. Tyto tipy vám usnadní komunikaci i dosažení cíle

Když komunikujete s někým, kdo je verbálně agresivní, můžete mít pocit, že vás zastrašuje nebo se vás snaží zahnat do kouta. Takoví lidé se totiž neohlíží na vaše pocity nebo dojmy, ale jdou si tvrdě za svým a nehledí napravo nalevo. Dostat se s nimi do hádky je velmi nepříjemné a může být velmi obtížné z takové situace vyjít jako vítěz. My vám však poradíme, jak na to.

Buďte laskaví

Lidé, kteří jsou verbálně agresivní, mohou mít špatnou zkušenost s někým, kdo s nimi nejednal hezky nebo dokonce násilně. Když začnou zvyšovat hlas nebo projevovat hněv, s největší pravděpodobností očekávají, že se i vy rozzlobíte. Místo přilévání oleje do ohně se ale zklidněte a pokuste se vést klidný rozhovor. Jestliže bude jasné, že jsou příliš rozčilení, buďte vy ti moudřejší a ustupte.

Hledejte konstruktivní řešení

Tito lidé často aplikují metody, které konverzaci eskalují. Pokud ji chcete naopak zklidnit a najít konstruktivní řešení, zkuste použít tyto kroky: 

  • Pokuste se pochopit význam a smysl agresivního chování. Poslouchejte pozorně a dejte najevo, že je slyšíte a rozumíte jim.
  • Zkuste je pochopit. Používejte slova jako „Chápu, proč jsi naštvaný.“ nebo „Vidím, jak to pro tebe bylo frustrující.“ Zeptejte se agresora, co přesně chce nebo potřebuje, a pak najděte kompromis. Není cílem mu ve všem vyhovět, ale naopak mu spíše ukázat, proč je dobré naučit se hledat řešení, která vyhovují vám oběma.
  • Agresivní člověk si v prvé řadě chce vybít vztek. Když je člověk frustrovaný, potřebuje, aby mu někdo naslouchal a vcítil se do jeho potřeb. Pokud k vám přijde verbálně agresivní člověk, dejte mu vědět, že jste ochotni naslouchat, ale pouze pokud se s vámi bude jednat klidně a slušně.

Zbavte se stresových faktorů

U verbálně agresivních lidí je klíčové odstranit některé stresory, aby je vnější prostředí ještě více nedráždilo. Pokud jste v hlasitém, rušném nebo přeplněném prostředí, nikdy se vám nepodaří dosáhnout zklidnění. Proto se snažte konverzaci přesunout do klidnějšího prostoru, kde budete mít nad situací lepší kontrolu a přehled.

Zaměřte se na budoucí konflikty

Jakmile se situace uklidní a najde se řešení, sedněte si a zeptejte se, jak můžete příště pomoci. Zjistěte, co člověka přimělo takto reagovat, abyste věděli, čeho se příště vyvarovat, a zeptejte se, jak byste k němu měli přistupovat, až bude příště naštvaný. Vědět, co dělat a co nedělat, bude ku prospěchu vás obou. Pokud má verbálně agresivní člověk skutečně vážný problém a domníváte se, že dotyčné osobě může hrozit nebezpečí, je nutné vyhledat pomoc odborníků. Vhodné psychologické vedení a pravidelné cvičení svého sebeovládání mohou udělat divy. Je však třeba, aby člověk sám chtěl, není možné jej do takové terapie nutit.

Úvodní obrázek: Shutterstock, Zdroj: Tinybuddha.com

Další příspěvky

Předchozí příspěvek Následující příspěvek