První případ nového způsbou povodu se objevil u klientů Fio banky. Ta spolu s ostatními bankovními institucemi varují své klienty před touto hrozbou.
V dnešní době má člověk na výběr z mnoha druhů účtů u velkého množství bankovních institucí. Někteří lidé mají veškeré svoje finance uložené v jedné jediné bance, jiní zase pro jistotu peníze uchovávají ve více bankovních ústavech. Jsou ale i tací, kteří si své úspory raději schovají doma, protože je to pro ně největší jistota. Postupem času se banky dostaly na takovou úroveň, že veškeré úkony na svých účtech mohou klienti provádět elektronicky z pohodlí domova či kanceláře. To sebou ale přináší nebezpečí zneužití jejich financí.
Video vystupující pod hlavičkou Fio banky
Podvodníci stále přicházejí s novými nápady a způsoby, jak získat data, a vykrádat tak bankovní účty. Často se vydávají za pracovníky banky, především ve formě e-mailů nebo SMS. Někdy tito zločinci klientům telefonují, a to dokonce z čísla, které se klientům zobrazí jako telefonní číslo dané banky. Nyní ale přišli útočníci se zcela novým způsobem, jak zneužít klientské účty a ukrást finance na nich uložené.
Jeden z napadených upozornil na podezřelou situaci, která se mu přihodila. Jelikož na sociálních sítích reagoval na informace ohledně nákupu cenných papírů známé akciové společnosti, přišel mu za pár dní e-mail s videem. Na něm byl zobrazen člověk, který muže upozornil na to, že ještě nedokončil transakci k nákupu cenných papírů. Vystupoval pod hlavičkou Fio banky, u které měl tento pán účet. Přestože na email muž zareagoval a poskytl své údaje, nahlásil toto video zmíněnému bankovnímu ústavu.
Podvod pomocí umělé inteligence
Hned po obdržení této informace vydala Fio banka prohlášení, ve kterém se distancuje od jakýchkoli podobných video emailům. Upozornili také na toto napadení všechny své klienty na sociálních sítích a varovali je, aby na jakékoli podobné zprávy nereagovali. S podobnou formou podvodu ale ostatní banky na českém trhu zatím zkušenost nemají. Ale díky mužově oznámení se mohou na toto nebo podobné napadení připravit.
Tento podvod je založen na základě umělé inteligence. Byla nejspíše použita některá ze služeb na generování tzv. mluvící hlavy. Podvodníci zvolili náhodou postavu, která vyhovovala představám o vhodném reprezentantovi banky a vzbuzovala důvěru. Poté použili text, který lze snadno upravovat dle potřeby příjemce. Dále už se počítač postará o syntézu hlasu i o to, aby pohyby úst dané postavy odpovídaly jednotlivým slabikám a hláskám. V dnešní době je velice jednoduché a rychlé vytvořit takového video.
Všechny banky působící v České republice nyní o to víc apelují na své klienty, aby si dávali pozor nejen na otevírání a reagování na e-maily a SMS, u kterých si nejsou jistí, zda opravdu pochází z banky. A snaží se upozornit na nový způsob podvodu, který je prováděn pomocí velmi věrohodného videa. Proto pokud si opravdu nejste jistí, zda se s vámi jakýmkoli způsobem snaží spojit právě banka, raději zavolejte do dané instituce a vše si ověřte.