Proč nám úplněk brání v usínání? Příčiny pocházejí od našich předků

Usínání je často zvláště obtížné, když na nás z nebe svítí měsíc v úplňku. Základní otázka tedy zní, proč na nás úplněk tak působí a proč u některých lidí způsobuje nespavost? Rádi bychom dnes odhalili, co za tím vším stojí.

Proč během úplňku nemůžeme usnout?

Podle výsledků jedné švýcarské studie mohou za nespavost během úplňku naši předkové z doby kamenné. Důvod nespavosti tedy spočívá v našich genech. Protože byl pro naše předky lehký spánek pod úplňkem životně důležitý. Před stovkami let dávalo dokonalý smysl nespat při fázi úplňku, bylo totiž jasno a s tím přicházelo i větší riziko útoku. To tedy znamená, že naše vnitřní hodiny, které regulují spánek, jsou naladěny na lunární cyklus, a to i dnes. Jakmile je měsíc v úplňku, automaticky se přepneme do módu POZOR.

Jasné měsíční světlo 

Ale i jasné měsíční světlo ovlivňuje náš spánek. Za úplňku září v našich ložnicích jasné světlo, které brání tvorbě melatoninu. Je to hormonu, který reguluje rytmus spánku a bdění a vyplavuje se během noci, tedy když je tma. Pokud měsíc v ložnici intenzivně svítí, hladina melatoninu klesá a výsledkem je nespavost. 

Tipy proti nespavosti během úplňku

Americká studie navázala na švýcarskou a zveřejnila tipy, jak si během úplňku pomoci s usínáním. Jednou z možností je sex, který může poskytnout o 6 minut delší spánek. A nejlepší je jóga před spaním, která vám dodá o 64 minut spánku více. Když se blíží fáze úplňku, můžete také zkusit meditaci, abyste mohli lépe usnout a spali kvalitně celou noc. A samozřejmě další možností je pořízení závěsů, žaluzií nebo zatemňovacích fólií, abyste zabránili vstupu jasného svitu měsíce a udrželi si správnou hladinu melatoninu.

Úvodní obrázek: Freepik, Zdroj: Wunderweib.de

Další příspěvky

Předchozí příspěvek Následující příspěvek