Výpočet optimální váhy v poměru k výšce a věku. Nespoléhejte se pouze na metodu BMI

                   

Kolik bych měl ideálně vážit? To je otázka, na kterou chce každý znát správnou odpověď. Nicméně optimální zdravá váha je u každého jiná, tudíž neexistuje jednotná odpověď. Důležitou roli hraje celá řada faktorů od věku přes poměr svalů a tuku, až po výšku a pohlaví. Abyste tedy zjistili, jaká tělesná hmotnost je ideální pro vaše tělo, zkuste následující metody výpočtu.

BMI (Body Mass Index)

Nejznámější a nejběžnější metoda, jak zjistit svou optimální váhu. Často se podle výsledků této metody rozhodujeme, zdali je potřeba zhubnout, přibrat nebo nechat věci tak jak jsou. V podstatě porovnáváte tělesnou hmotnost s výškou a dle tabulky zjišťujete, zdali trpíte podváhou, ideální váhou, nadváhou nebo obezitou. Pokud se u vás vyskytuje podváha, hodnoty ukazují BMI nižší než 18,5, u ideální tělesné hmotnosti se pohybujete mezi 18,5 a 24,9, nadváhu značí BMI mezi 25 a 29,9 a obezitu už ukazují hodnoty nad 30. Přestože je BMI velice populární metoda, jak zjistit optimální váhu, je bohužel příliš jednoduchá, protože nezohledňuje i jiné faktory, jako jsou měření pasu a boků, rozložení tuku a podíl svalové hmoty. Například vysoce výkonní sportovci jsou velice fit, mají nízké procento tělesného tuku, ale spoustu svalové hmoty, která jim přidává na váze, tudíž se u nich mohou objevit hodnoty naznačující nadváhu. Proto by BMI nemělo být jediným měřítkem k posouzení, zdali je vaše tělesná hmotnost ideální či nikoli.

Poměr pasu a výšky

Další nástroj, který může efektivně předpovídat riziko srdečních onemocnění, cukrovky a celkové úmrtnosti. Osoba, jejíž výsledky měření pasu jsou nižší než polovina její výšky, má menší riziko řady život ohrožujících zdravotních komplikací. Co se týká ideální váhy – žena, která je vysoká zhruba 1,63 m, by měla mít obvod pasu 81 cm. Muž – vysoký 1,83 m pak 91 cm. Měření, která berou v úvahu šířku pasu, mohou být dobrým indikátorem zdravotních rizik člověka, protože tuk, jenž se hromadí uprostřed těla, může být škodlivý pro srdce, ledviny a játra.

Poměr pasu k bokům

Tato technika porovnává velikost pasu vůči bokům. Jedná se o užitečný nástroj, který určí nejen vaši optimální váhu, ale také riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky, protože výzkum prokázal, že čím více tělesného tuku kolem pasu máte, tím větší riziko existuje.

Jak měření provést:

  • Změřte se v nejužší části pasu, obvykle těsně nad pupíkem
  • Vydělte toto číslo hodnotou měření, která vám vyšla změřením boků v nejširší oblasti 

Riziko kardiovaskulárních zdravotních problémů se liší podle výsledných hodnot zvlášť pro muže a ženy. Jste-li muž, číslo pod 0,9 ukazuje na nízké riziko, hodnoty mezi 0,9 a 0,99 na mírné a vysoké nad 1,0. U žen se jedná o čísla pod 0,8 (nízké riziko), mezi 0,8 a 0,89 (mírné) a nad 0,9 (vysoké). Ačkoli je metoda měření pasu vůči bokům vhodnější než výsledky BMI, neurčuje celkové procento tělesného tuku ani jeho poměr ke svalům. Proto přecházíme k další technice, jak zjistit svou ideální váhu.

Úvodní obrázek: Freepik, Zdroj: Medicalnewstoday.com

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Zobrazit další články